Opisy

18 - Opisy

Opisem określasz cechy danego przedmiotu, osoby, zjawiska. Przedstawiasz świat, wydarzenia, wygląd bohaterów. Wnosisz wartości symboliczne. Opisem posługuje się wszechwiedzący narrator lub jeden z bohaterów tekstu.

W opisie przedmiotu powinieneś/powinnaś:
– zapoznać czytelnika z omawianą rzeczą: podać nazwę, do czego służy, gdzie się znajduje,
– zwrócić uwagę na atrybuty przedmiotu: wielkość, grubość, głębokość, kształt, barwa, składniki i ich cechy,
– ocenić stosunek do rzeczy.

Na przykład: Dostałam od mamy podłużny pędzelek. Z jednej strony szpiczasty, z drugiej wystają końskie włosy. Maluję nim detale.

W opisie osoby powinieneś/powinnaś:
– przedstawić osobę, na przykład podać czym się zajmuje, jak wygląda,
– ukazać nasz stosunek do tego bohatera: co lubimy w osobie, czego nie akceptujemy.

Słownictwo potrzebne do opisu bohatera:
– sylwetka: zgrabna, tęga, wysoka, niska,
– twarz: pomarszczona, gładka, owalna, kwadratowa, okrągła, pyzata, chłopięca, dziewczęca, blada, opalona,
– nos: długi, mały, zadarty, krzywy, orli, czerwony,
– oczy: niebieskie, zielone, piwne, czarne, brązowe, skośne, wypukłe, łagodne, przebiegłe, wesołe, smutne, wpadnięte, zezowate, urocze, błyszczące,
– włosy: jasne, ciemne, blond, czarne, rude, naturalne, farbowane, gęste, rzadkie, kasztanowe, krótkie, długie, kręcone, proste, siwe, srebrne, szorstkie, miękkie, bujne, rozpuszczone, spięte,
– usta: czerwone, drobne, drżące, blade, dziecinne, małe, malinowe, miękkie, wąskie, gładkie, kształtne, drwiące, popękane, zaciśnięte, wykrzywione grymasem, duże, szerokie, wąskie, wydatne,
– ręce: białe, chude, małe, duże, gładkie, szorstkie, zadbane, spracowane, zniszczone, masywne, drobne, masywne, męskie, damskie,
– ubiór: pracowniczy, modny, elegancki, przesadny, skromny, swobodny, gustowny, wyszukany, staroświecki, praktyczny,
– styl bycia: ociężały, energiczny, ospały, nerwowy, spokojny,
– styl wysławiania się: półgłos, cichy, donośny, jąkający się, monotonny, ożywiony, z obcym akcentem.

W opisie zjawiska powinieneś/powinnaś:
– opisać co zaszło, na przykład burza.

W opisie sytuacji powinieneś/powinnaś:
– przedstawić tło sytuacji,
– opisać sytuację,
– opisać nastrój towarzyszący opisywanej sytuacji.

W opisach przeważają: epitety, przysłówki, czasowniki, porównania, rzeczowniki, przymiotniki, przyimki.

Zadanie 1:

Opisz wybrany przez siebie przedmiot.

Zadanie 2:

Opisz wybraną przez siebie osobę.

Zadanie 3:

Opisz wybrane przez siebie zjawisko i wybraną przez siebie sytuację.

Pozdrawiam,

Barbara Kirszniok
Mimi

Barbara Kirszniok

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

Mimi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *