Opisy

18 - Opisy

Opisem określasz cechy danego przedmiotu, osoby, zjawiska. Przedstawiasz świat, wydarzenia, wygląd bohaterów. Wnosisz wartości symboliczne. Opisem posługuje się wszechwiedzący narrator lub jeden z bohaterów tekstu.

W opisie przedmiotu powinieneś/powinnaś:
– zapoznać czytelnika z omawianą rzeczą: podać nazwę, do czego służy, gdzie się znajduje,
– zwrócić uwagę na atrybuty przedmiotu: wielkość, grubość, głębokość, kształt, barwa, składniki i ich cechy,
– ocenić stosunek do rzeczy.

Na przykład: Dostałam od mamy podłużny pędzelek. Z jednej strony szpiczasty, z drugiej wystają końskie włosy. Maluję nim detale.

W opisie osoby powinieneś/powinnaś:
– przedstawić osobę, na przykład podać czym się zajmuje, jak wygląda,
– ukazać nasz stosunek do tego bohatera: co lubimy w osobie, czego nie akceptujemy.

Słownictwo potrzebne do opisu bohatera:
– sylwetka: zgrabna, tęga, wysoka, niska,
– twarz: pomarszczona, gładka, owalna, kwadratowa, okrągła, pyzata, chłopięca, dziewczęca, blada, opalona,
– nos: długi, mały, zadarty, krzywy, orli, czerwony,
– oczy: niebieskie, zielone, piwne, czarne, brązowe, skośne, wypukłe, łagodne, przebiegłe, wesołe, smutne, wpadnięte, zezowate, urocze, błyszczące,
– włosy: jasne, ciemne, blond, czarne, rude, naturalne, farbowane, gęste, rzadkie, kasztanowe, krótkie, długie, kręcone, proste, siwe, srebrne, szorstkie, miękkie, bujne, rozpuszczone, spięte,
– usta: czerwone, drobne, drżące, blade, dziecinne, małe, malinowe, miękkie, wąskie, gładkie, kształtne, drwiące, popękane, zaciśnięte, wykrzywione grymasem, duże, szerokie, wąskie, wydatne,
– ręce: białe, chude, małe, duże, gładkie, szorstkie, zadbane, spracowane, zniszczone, masywne, drobne, masywne, męskie, damskie,
– ubiór: pracowniczy, modny, elegancki, przesadny, skromny, swobodny, gustowny, wyszukany, staroświecki, praktyczny,
– styl bycia: ociężały, energiczny, ospały, nerwowy, spokojny,
– styl wysławiania się: półgłos, cichy, donośny, jąkający się, monotonny, ożywiony, z obcym akcentem.

W opisie zjawiska powinieneś/powinnaś:
– opisać co zaszło, na przykład burza.

W opisie sytuacji powinieneś/powinnaś:
– przedstawić tło sytuacji,
– opisać sytuację,
– opisać nastrój towarzyszący opisywanej sytuacji.

W opisach przeważają: epitety, przysłówki, czasowniki, porównania, rzeczowniki, przymiotniki, przyimki.

Zadanie 1:

Opisz wybrany przez siebie przedmiot.

Zadanie 2:

Opisz wybraną przez siebie osobę.

Zadanie 3:

Opisz wybrane przez siebie zjawisko i wybraną przez siebie sytuację.

Pozdrawiam,

Barbara Kirszniok
Mimi

Barbara Kirszniok

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

Mimi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *