Zrób to dialogiem

17 - Zrób to dialogiem

Jeśli zrobiłeś/łaś zadania z poprzedniego wpisu, sprawdź, co umieściłeś/łaś, a czego brakuje.

Zrób to dialogiem:
– podkreśl charakter głównego bohatera,
– podkreśl charakter drugiego bohatera,
– podkreśl charakter pozostałych bohaterów,
– uwydatnij konflikt,
– pokaż relacje między bohaterami,
– pokaż ich emocje.

Podkreśl charakter głównego bohatera

Jeśli bohater przed chwilą został zdenerwowany, to zastanów się, jak zareaguje adekwatnie do swojego charakteru. Czy okaże stoicki spokój? Czy zacznie wrzeszczeć? A może sklepie twarz prowodyrowi?

Podkreśl charakter drugiego bohatera

Jeśli główny bohater powiedział coś niemiłego drugiemu, to jak to o nim świadczy? Czy w tym wypadku chcesz pokazać, że drugi bohater to fajna osoba? Czy może napięta sytuacja wyprowadziła głównego bohatera z równowagi i dlatego drugi bohater wydaje się lepszy?

Jeśli chcesz podkreślić charakter drugiego bohatera, to w tej scenie skup się na nim. Ale o głównym bohaterze też pamiętaj.

Podkreśl charakter pozostałych bohaterów

Na sam koniec zobacz, czy nie pominąłeś/nie pominęłaś jakiegoś bohatera w tle. Bo może tak się zdarzyć, że od pięciu minut nie tylko obserwuje scenę, ale też coś robi, a Ty o tym nie piszesz. Może pozostali bohaterowie chcą pomóc głównemu bohaterowi, albo mu zaszkodzić, bo trzymają z jego przeciwnikiem. Albo znaleźli się tam przypadkiem i tylko myślą, jak stamtąd uciec.

Uwydatnij konflikt

Konflikt to coś, co uwielbiam. Mogę pisać godzinami taką scenę, bo wtedy coś się dzieje. Tworzy się napięcie. I od bohaterów zależy, jak temu dadzą ujście. Czy pokłócą się, czy pobiją, czy odejdą od siebie w milczeniu? Wszystko od nich zależy, bo to ich emocje napędzają historię.

Dlatego postaraj się, by konflikt znalazł się w każdej scenie, a po konflikcie chwila relaksu. Ale nie zawsze po konflikcie ukazuje się spokój. Po konflikcie może pojawić się kolejny i tylko pogłębi ten pierwszy. Ale to już zależy od bohaterów i historii.

Uwydatniaj konflikty.

Pokaż relacje między bohaterami

Podczas dialogu można pokazać, czy bohaterowie się lubią, czy nienawidzą, czy może kochają, ale to przed sobą ukrywają. Wystarczy dopasować słowa do bohaterów i gotowe. Konflikt uwydatni ich relacje. Gdy się lubią, to może w chwilach dużego ładunku pomagają sobie. Złoszczą się, gdy drugi bohater nie powiedział, że coś go trapi i że nie potrafi rozwiązać problemu. Gdy bohaterowie się nienawidzą, to prawie każde ich słowo nasączy się jadem. A gdy kochają, to… to różnie zareagują, bo miłość każdy inaczej postrzega. I to od bohatera zależy, jak ukaże relacje z kimś.

Pokaż ich emocje

Emocje aż kipią. Bohaterowie chcą się ich pozbyć. W chwilach zwątpienia smutnieją, złoszczą się, przeklinają, tupią nogą, czeszą włosy. Różnie reagują. Emocje musisz pokazać w odpowiedniej do tego scenie.

Scena wyszła przegadana? Skróć dialog.

Jak poznać, że scena wyszła przegadana? Daj komuś ją do przeczytania. Czytelnik to zauważy. O ile skrócić dialog? To już zależy od Ciebie i czytelnika.

Tworząc dialogi, pamiętaj o tym, co wymieniłam. Od tego zależy jakość i prawdziwość Twoich tekstów.

Zadanie 1:

Dialogi z wpisu 16 z zadań 1, 2 i 3 uzupełnij o wiadomości powyżej z tego wpisu.

Zadanie 2:

Jaką największą wadę posiada główny bohater?
Dlaczego taką?

Pokaż jego wadę w dialogu.
Niech przeciwnik okaże się fajniejszy od głównego bohatera.

Zadanie 3:

Jaką emocję uważasz za najciekawszą? Dlaczego taką?
Jaką emocję nie znosisz? Dlaczego taką?

Pierwszą emocję daj głównemu bohaterowi, drugą jego przeciwnikowi.

Skonfrontuj ich ze sobą, niech walczą na słowa.

Pozdrawiam,

Barbara Kirszniok
Mimi

Barbara Kirszniok

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

Mimi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *